07 juni 2021

Döhler - frontrunner op gebied van duurzaamheid

Auteur: Ilse Wick
Wereldwijde corporate speler Döhler is frontrunner op gebied van duurzaamheid in de drankindustrie. Het bedrijf wordt gekenmerkt door een “ plant-based”  profiel met primaire scope op alles wat drinkbaar is. Van vruchtensappen, puree, en concentraten voor grote frisdrank- of alcoholische merken tot alternatieven voor producten van bedrijven als Oatly en Alpro. Met een van de grootste en belangrijkste producenten in Oosterhout vertellen we graag meer over de aanpak van Döhler op gebied van duurzaamheid.
Dohler duurzaamheid zero waste food

Sustainable by Nature

De slogan van Döhler ‘We are sustainable by nature’, licht Peter Spaargaren, Global Manager Sustainability vanuit zijn passie maar al te graag aan ons toe. Duurzaam ondernemen bestaat uit twee belangrijke pijlers: sociale duurzaamheid en duurzaamheid gericht op het milieu. ‘Wat voorop staat is dat we zelf verantwoordelijkheid nemen. Met meer dan 60 projecten wereldwijd assisteren onze agrarische teams de boeren en zorgen we ervoor dat de leefbaarheid vergroot wordt. De boerderijen moeten robuuster worden en financieel minder afhankelijk. Het doel is een duurzame keten te ontwikkelen met een goede infrastructuur zodat de boeren het hele jaar door kunnen leven en overleven. Een betere oogst en producten zorgen niet alleen voor een opbrengstverhoging, maar ook een robuuster bestaan dat klimaatveranderingbestendig is naar de toekomst.’, aldus Peter.


Zero waste in Zuid-Nederland

Ook in Nederland is Döhler actief als het gaat om duurzaamheid en circulariteit. Peter: ‘We zijn afhankelijk van de agrarische sector en investeren er daarom juist in. Vanuit het hoofdkantoor in Oosterhout is een project en nauwe samenwerking gestart met een groot aantal fruitboeren in Zuid-Nederland. Waar voorheen de afkeur werd omgeploegd wordt dit nu verwerkt in onze producten. We hebben op grote schaal een innovatieve logistieke keten ontwikkeld waarbij de secundaire kwaliteit ook voor een eerlijke prijs de markt op gaat en de boeren  geholpen worden.


Duurzaamheid zit inmiddels in onze genen

Döhler communiceert ook binnen de onderneming actief als het gaat om duurzaam ondernemen. Wereldwijd zien alle medewerkers wat Döhler anders dan anders doet en hoe de onderneming vooral op dit vlak ook de lead pakt. Döhler deelt zijn best practices, het maakt medewerkers trots en geeft inzicht in zelf een belangrijke schakel vormen in de circulariteit. ‘Niet alleen de veranderingen die we in Ghana initiëren in onze samenwerking met boeren, maar ook lokaal in Oosterhout. We hebben onze uitstoot teruggebracht door het openen van een eigen terminal voor transport via de binnenvaart. Minder vrachtverkeer is tig maal beter voor de bewoners van Oosterhout. Bovendien heeft transport via binnenvaart een veel lagere CO2 uitstoot. We hergebruiken producten en verminderen het afval, zo werken we aan de circulariteit. Duurzaamheid zit in het DNA van het bedrijf en onze mensen. Iedereen draagt ideeën aan en wil hierin verbeteren. We luisteren naar en leren van onze medewerkers”, aldus Peter. 


Pure bewustwording

Mensen denken vaak dat duurzaamheid een complexe materie is. “Als ik een tip op gebied van duurzaam ondernemen mag geven aan jongere of kleinere ondernemers, dan is het deze: begin klein, sta bewust eens stil bij wat je doet en wees tevreden met kleine stappen. Het allerbelangrijkste is gewoon te gaan zitten, nadenken over wat je doet, en waar de processen uit bestaan. Hoe kan ik dingen slimmer doen? Hoe serveer ik de koffie? Gebruiken we een plastic of een houten lepeltje?’ Volgens Peter is het verstandig om eens gewoon één dag de tijd te nemen om op 10 thema’s dieper in te gaan. Een moment waarop je de processen per onderwerp, grondstoffen, eindproducten, energie analyseert. En dat je echt al blij kunt zijn met een begin van 2% minder afval. “Het gaat om de verbetering in de cyclus en de bewustwording. Zo ontwikkel je een Sustainable by Nature-gevoel”. 


Het is logisch om duurzaam te zijn

‘Laten we eraan werken om van sustainability mainstream te maken. Van niche naar voor iedereen!’ De droom van Peter Spaargaren is om over 10 jaar 100% duurzaam te functioneren. En daarbij niet alleen de boeren maar ook collega’s en concurrenten enthousiasmeren om samen die reis te maken. ‘We willen als industrie, niet alleen als Döhler, binnen de EU en uiteindelijk wereldwijd verduurzamen”. Als leider binnen de sapindustrie is Döhler een pionier en doet zijn best om ook andere partijen betrokken te krijgen. Met het ‘Vruchtensapconvenant’ dat Döhler mede ontwikkelde en waar 35% van de sector zich bij heeft aangesloten, zijn wereldwijd al miljarden liters sap gegenereerd. “Dit benadrukt dat we met elkaar aan de slag moeten en de mindset moet veranderen. Het is logisch om duurzaam te zijn.”, besluit Peter. Döhler streeft ernaar om duurzaamheid binnen de hele keten, wereldwijd, als normale standaard te laten evolueren en een transitie te creëren. Over vijf tot zeven jaar wil Döhler zelfs 50% minder emissie genereren per product dat zij leveren. Bij Oosterhout SDG Lokaal blijven we alle ontwikkelingen volgen!