03 augustus 2021

Duurzame bedrijfsvoering in de praktijk

Auteur: Ilse Wick
In gesprek met John Martens

Bij veel ondernemers bestaat nog onduidelijkheid over Sustainable Development Goals en het duurzamer inrichten van je bedrijf volgens de Global Goals. We gingen het gesprek aan met John Martens, directeur Koninklijke Martens, die duurzaamheid in brede zin centraal heeft staan binnen zijn onderneming.
Team Martens Groep

Duurzame bedrijfsvoering - de menselijke factor

Martens is een 100% familiebedrijf dat is opgericht in 1881. De onderneming is erg trots op de rijke historie waarin klanten én medewerkers (de Mensen van Martens) altijd centraal hebben gestaan. De inzet en klantgerichtheid van deze mensen heeft Martens gebracht tot waar de firma nu staat: een allround, en modern familiebedrijf.  

Net als Gemeente Oosterhout streeft Martens naar instandhouding van de economische groei. Productieve activiteiten en waardevolle banen en ondernemerschap staan centraal. Dit alles op een manier die niet leidt tot achteruitgang van het milieu en wel de menselijke kant benadrukt. Innovaties gaan vaak hand in hand  met het thema duurzaamheid. Dit geldt ook voor de manier van leidinggeven binnen Martens Groep. 

“Duurzaamheid kan je binnen je onderneming op veel manieren inrichten. Ook kleine bewegingen zijn belangrijk. Iedereen die bijdraagt en zorgt voor bewustwording op dit vlak zet al een stap in de goede richting.”, aldus John Martens.   

De menselijk aanpak van John is een rode draad in het gesprek. Volgens hem zijn de mooiste en lelijkste dagen altijd die dagen die om mensen draaien. “Of het nu concreet gaat om het samen maken van mooie producten of andere bedrijfsactiviteiten, het resultaat is altijd een gevolg van mensen en samenwerkingen en de motivatie die mensen drijft” zegt John. Vanuit deze visie leidt hij het succesvolle familiebedrijf en dit het helpt hem aan duurzame relaties met medewerkers leveranciers én klanten.  


Nieuwe medewerkers werf je met een brede blik

In de huidige arbeidsmarkt is het lastig om aan goed en passend personeel te komen. Met name in de branches waarin Martens opereert zie je een stijgend tekort aan vakmensen. John besloot daarom een nieuwe aanpak te hanteren. Hij stelde een open - volgens hem ‘vage’ - LinkedIn-vacature op. Zonder duidelijk profiel, speciale kwaliteiten noch informatie over waar de functie beschikbaar was.  Zijn doel? Een open en persoonlijk gesprek aangaan, niet het zoeken van een persoon voor een functie, maar het vinden van iemand die past bij de organisatie en daarna matchen met een functie. Er volgden veel aanmeldingen voor een gesprek. “Het is veel belangrijker om achter de intrinsieke motivatie van mensen te komen en te voelen waar ze energie van krijgen dan te denken in een afgebakende functieomschrijving. Als die match er is, is die er vaak ook voor langere duur” verklaart John.  


Je krijgt wat je geeft

“Als ik kijk naar onze medewerkers ben ik erg trots. De loyaliteit die ik zelf voor ogen had is er. We hebben geen opgeschreven regels maar toch is er een soortgelijk gedrag. Het is net zoals je in je eigen gezin. Daar hang je ook niet per se de regels aan de muur, maar wordt er wel volgens bepaalde principes geleefd. Dat werkt in mijn optiek beter. Je moet het voelen en niet opgelegd krijgen. Je krijgt wat je geeft. Wat fijn is om te horen is dat het bij Martens ook echt werkt.” John vervolgt: “Nadat mensen gestart zijn in de organisatie krijg ik vaak terug dat ze ook voelen en zien waarover gesproken is tijdens het sollicitatiegesprek. Eigen verantwoordelijkheid, inventiviteit en betrokkenheid staan centraal, dat werkt echt zo in de praktijk. Een medewerker vertelde laatst dat hij een leverancier had geattendeerd op een te hoog betaalde bonus die aan ons was uitgekeerd. Eerlijk zakendoen en betrokkenheid tonen is belangrijk en zorgt niet alleen voor langdurige relaties met leveranciers maar ook met medewerkers.”  


Investeren in zaken die niet direct geld opleveren

Vanaf 1966  is Martens zich gaan vestigen aan de Statendamweg in Oosterhout.  In 1997 is de afspraak gemaakt voor een nieuwe algehele verplaatsing binnen Oosterhout naar Weststad III.Ondanks dat elke investering in het kantoor aan de Statendamweg zich niet meer terugverdient, heeft Martens ervoor  gekozen een fors bedrag te steken in de ventilatie van kantoorruimtes. John Martens legt uit: “Medewerkers zaten door de covid-19-crisis niet meer met een gerust hart op kantoor. Die signalen moet je serieus nemen. We geven om onze mensen en willen dat zij weten dat ze belangrijk voor ons zijn. Daarom hebben we een investering gedaan die zich terugverdient in loyaliteit, niet in euro’s”. 


Sociaal gezicht laten zien

“Naast dat we proberen goed voor onze medewerkers te zijn, willen we ook ons sociale gezicht laten zien. In tijden van krapte op de arbeidsmarkt kun je mopperen maar ook proberen er wat van te maken. Door te kiezen voor andere trajecten die wel haalbaar zijn bijvoorbeeld.” Zo heeft Martens  meegedaan aan een Buddyproject vanuit de gemeente dat vluchtelingen op weg helpt naar betaald werk. De ene keer pakt het beter uit dan de andere keer. “Maar we staan ervoor open en sluiten onze ogen niet” vertelt John. In het kader van kansenongelijkheid heeft John in zijn eerdergenoemde vacaturetekst hier zelfs nadruk op gelegd. Door in de LinkedIn vacature expliciet te vragen naar mensen die diversiteit aan Martens toe kunnen voeren en dit kenmerk van zichzelf positief wilde verwoorden om te vertellen wat hen juist bijzonder maakt.    


Wat SDG in Beeld voor jou kan betekenen?

In de rubriek SDG in Beeld worden o.a. lokale ondernemers die duurzaamheid hebben opgenomen in de bedrijfsvoering in beeld gebracht. Heb je zelf een mooi verhaal of misschien juist vragen over hoe de SDG’s te integreren binnen jouw onderneming? Wordt dan (kosteloos) partner van dit duurzame platform waar we verbinding leggen tussen zakelijk Oosterhout, Verenigingen & Stichtingen en de Gemeente. https://oosterhoutsdglokaal.nl/aanmelden