07 juni 2021

Interview Nicolette Loonen, ambassadeur SDG Lokaal regio Oosterhout

Auteur: Ilse Wick
Even voorstellen. Als ambassadeur van SDG Lokaal zet Nicolette Loonen zich in om bedrijven binnen de Gemeente Oosterhout op weg te helpen met duurzaamheid. Als founding partner van TOSCA (Tribe of sustainability Change Agents), een adviesbureau gericht op duurzaamheid, kent zij de zakelijke markt op dit gebied als geen ander. Lees hier meer over Nicolette!


Waar denk je met jouw kennis en ervaring een bijdrage aan te leveren voor OSDGL?

Als founding partner van TOSCA (Tribe of Sustainability Change Agents), een adviesbureau gericht op duurzaamheid, ken ik vooral de wereld van bedrijven heel goed. Samen met drie andere consultants zijn wij vorig jaar dit bureau gestart, en helpen wij bedrijven die stappen willen maken in verduurzaming van hun bedrijf. Dit gaat van strategie tot en met externe verslaglegging. Wij werken hierbij met teams van de klant samen in het formuleren van een duurzame strategie, voeren impact assessments uit aan de hand van de SDG’s en helpen bedrijven hun verhaal op een eerlijke en transparantie manier te vertellen via communicatie-uitingen.  Omdat ik opdrachten had in heel Nederland en nog nooit in mijn woonplaats Oosterhout, was ik op zoek naar een manier om mijn kennis en ervaring ook lokaal in te zetten. Bij SDG Lokaal vond ik die aansluiting. Ik ben er namelijk van overtuigd dat de echte verandering bottom-up moet en gaat plaatsvinden, vanuit samenwerking tussen partijen die elkaar vertrouwen en innovaties kunnen ontwikkelen die bijdragen aan de duurzame doelen. 


Hoe kunnen bedrijven hun medewerkers enthousiasmeren voor duurzaamheid en werken met de SDG’s in gedachten?

Als ik met bedrijven en teams aan de slag ga met de SDG’s dan merk ik dat iedereen er ontzettend enthousiast van wordt. De grootste winst zit hem in de creativiteit die ontstaat, door op een andere manier naar je bedrijf te kijken, en je eigen rol daarin te pakken. Ik begeleidde laatst een workshop waarin verschillende medewerkers mij na afloop lieten weten dat ze op uiteenlopende manieren met duurzaamheid aan de slag waren gegaan. Ik adviseer bedrijven vaak om eerst eens in een klein team kennis op te doen over de echte betekenis van de SDG’s, gekoppeld aan een brainstorm wat de SDG’s voor jouw bedrijf kunnen betekenen. Vervolgens kun je er op verschillende creatieve manieren steeds meer collega’s bij betrekken. Ook online is dat mogelijk gebleken, alhoewel we natuurlijk allemaal snakken naar een inspiratievent op locatie, of een bedrijfsbezoek aan een sociaal ondernemer.  


Welk bedrijf heeft jou het meest verrast op gebied van duurzaamheid afgelopen jaar?

Ik zie heel veel jonge bedrijven die duurzaamheid als uitgangspunt hebben genomen voor hun bedrijfsvoering. Voorbeelden zijn De Koffiejongens die koffiecups maken van recyclebaar materiaal, ToiletTapes die afbreekbaar plastic inzetten als basis voor de toiletblokken en Seepje dat schoonmaakmiddelen produceert van enkel natuurlijke materialen. Wat mij afgelopen jaar het meest heeft verbaasd is het trage tempo waarin de grote internationale bedrijven verduurzamen. Natuurlijk doen zij heel veel aan het verminderen van hun ecologische footprint. Maar als je kijkt naar de doelen van de SDG’s dan liggen we niet op schema. Er ligt een grote uitdaging om de ambities van de CEO’s te vertalen naar de dagelijkse praktijk. Maar er zijn ook bedrijven die juist wel moedige stappen nemen, zoals IKEA, waar je nu jouw oude meubels kunt inleveren, en zij die opknappen om door te verkopen. Ook Auping heeft een dergelijk model, waarbij je oude matras wordt meegenomen als je een nieuwe koopt, en ze een matrassenlijn hebben die volledig circulair is.   


Hoe draag je zelf bij aan een duurzamer leven? Waar ben je het meest trots op?

Afgelopen jaar heb ik een aantal drastische keuzes gemaakt om ook op persoonlijk vlak zo duurzaam mogelijk te leven. Ik heb geïnvesteerd in zonnepanelen op ons huis en heb een elektrische auto gekocht. Daarnaast doe ik mee aan een challenge om een half jaar lang geen nieuwe kleding te kopen. Recyclen van plastic doen we al heel lang, en ook vlees eten doen we steeds minder, alhoewel dat met vier pubers in huis niet meevalt. Ik merk hierdoor dat verduurzaming echt een uitdaging is. Je bent toch vaak geneigd om de makkelijke keuzes te maken, en terug te vallen op oude gewoontes. Door nu zelf steeds duurzamer te leven kan ik de dilemma’s en worstelingen van bedrijven nog beter begrijpen.  


Op welk gebied zouden bedrijven groener of duurzamer willen worden maar blijft het lastig uitvoerbaar?

Dit zie ik op heel veel gebieden. De grootste uitdaging is om echt op een andere manier naar het businessmodel van je bedrijf te kijken. We zien nu al dat de bouwsector niet alleen hard wordt geraakt door de stikstofcrisis, maar recenter ook door schaarste van bouwmaterialen. Ook de hightech industrie wordt geraakt door schandalen in de keten op het gebied van mensenrechten bij het winnen van bijvoorbeeld kobalt en de schaarste van mineralen die nodig zijn voor onze batterijen.  Er is door de World Benchmarking Alliance een inventarisatie gemaakt van de belangrijkste systeem transities die nodig zijn om de doelen van de SDG’s te behalen. Zij hebben er zeven geïdentificeerd, onder andere de transitie van lineair naar circulair produceren, en  de wijze waarop ons voedsel wordt verbouwd en verdeeld.    

Welke website of blog raad je ondernemers aan voor duurzame tips & tricks ten aanzien van bedrijfsvoering?

Ik volg veel mensen op LinkedIn die vaak publiceren over duurzaamheid, zoals bijvoorbeeld Tim Mohin of Michel Scholte. Daarnaast vind ik af en toe interessante blogs op Medium en ben ik op verschillende nieuwsbrieven geabonneerd. Omdat je soms een beetje neerslachtig wordt van al het negatieve nieuws volg ik met veel plezier het account The Happy Activist op LinkedIn. Zij plaatsen alleen maar positieve berichten, zowel gericht op ondernemers als op burgers, om hen te inspireren en een hart onder de riem te steken.  

Wat zou je het komende jaar zelf willen bereiken binnen Oosterhout?

Ik hoop dat we nog meer connecties tot stand kunnen brengen tussen de gemeente en het bedrijfsleven aan de hand van de SDG’s. Ik zou het geweldig vinden als de gemeente de SDGs volledig zou omarmen in haar beleid, en hier concrete doelen aan zou koppelen. Het zou fantastisch zijn als lokale ondernemers nog meer gaan samenwerken rondom maatschappelijke uitdagingen zoals bijvoorbeeld armoede, jeugdwerkeloosheid, verlies aan biodiversiteit en mobiliteit. De SDG’s bieden hier een heel mooi raamwerk voor, en ik weet zeker dat het van Oosterhout een nog mooiere gemeente zal maken. Wil je in contact komen met Nicolette?
Bezoek hier haar profiel!
© SDG Meetings | Privacyverklaring