Shop Lokaal!
Aansluitend op het thema "Oosterhout. De smaak te pakken" van twee jaar geleden werd een vervolg gegeven met Shop Lokaal! Een campagne die vooral is ontstaan vanuit de behoefte om onderbouwd een impactvol antwoord te geven op het online shoppen.
Wat vooraf niemand bedacht had maar wel ‘goed uitpakte’ was de passende thematiek die naadloos aansloot op de lastigste COVID-19-periode en voor ondersteuning naar ondernemers in de binnenstad zorgde.
“Deze pure ‘awareness’ campagne had als doel de lokale Oosterhoutse centrumondernemer letterlijk een gezicht te geven. Met prachtig beeldmateriaal en met spitse oneliners laten we zien dat de lokale centrumondernemers stuk voor stuk specialisten zijn met een hoge mate van individuele klantgerichtheid. Alleen dat onderscheidt ze van de pure online winkels”, aldus Arno.
Met een goed doordacht gebruik van middelen & media worden de lokale centrumondernemers breed en diep gepositioneerd. De buitenreclame, die niemand ontschoten kan zijn, werd ondersteund door sociale media, advertenties en PR in de huis-aan-huisbladen en Dagblad BN DeStem, beeldschermuitingen in de binnenstad en sponsoring.
De juiste snaar?
Hoe meet je nu eigenlijk de objectieve effectiviteit van de campagne? Een vraag die vaak gesteld wordt maar waar je volgens Arno zeker in tijden van COVID-19 lastig een objectief antwoord op kan geven. “Door de jaren heen is er zoveel gebeurd waar je met je campagnes geen of zeer weinig invloed op hebt. Denk hierbij niet alleen een COVID-19 maar ook onderwerpen als ‘online geweld’ waardoor leegstand in de binnesteden ontstaat.”
Kijken je naar de wél meetbare communicatie dan zie je een sterk stijgende lijn in volgers en interactie op de socialmediakanalen van ShopLokaal. Bovendien geven volgers met reacties op Facebook en Instagram duidelijk aan dat de shoplokaalcampagne precies de juiste snaar raakt. Het overgrote deel van de ondernemers is enthousiast over de lopende campagnes.
“Niet iedereen is even enthousiast, dat is inherent aan het maken van spraakmakende campagnes. ‘Middle of the road’-campagnes zijn hartstikke veilig voor het producerende reclamebureau maar weggegooid geld voor de opdrachtgever. We hebben als Fairmind niet voor niets de slogan ‘Brains, Belly and Balls’ waarbij Balls staat voor spraakmakende en effectieve communicatiecampagnes”, besluit Arno.
Op naar meer zichtbaarheid voor het mooie Oosterhout
Aan de tweede stap wordt al volop gewerkt. Vanaf september zal een splinternieuwe campagne uitgerold worden die het centrum van Oosterhout nog scherper positioneert bij een nog zorgvuldiger gedefinieerde doelgroep. Deze campagne is ontwikkeld op basis van feedback op en verschillende evaluaties van de lopende campagne. Het kan niet anders dan een nog groter succes worden.
Gemeente Oosterhout en Stichting Bruisende Binnenstad bundelen hun krachten en werken samen aan een levendig en duurzaam hart van een bruisende binnenstad!
Wat SDG in Beeld voor jou kan betekenen?
In de rubriek SDG in Beeld worden o.a. lokale ondernemers die duurzaamheid hebben opgenomen in de bedrijfsvoering in beeld gebracht. Heb je zelf een mooi verhaal of misschien juist vragen over hoe de SDG’s te integreren binnen jouw onderneming?
Word dan (kosteloos) partner van dit duurzame platform waar we verbinding leggen tussen zakelijk Oosterhout, Verenigingen & Stichtingen en de Gemeente.
https://oosterhoutsdglokaal.nl/aanmelden