19 oktober 2021

Mgr. Frencken College en Onderwaterplastic


Al vijf jaar lang draagt Miranda van Bragt , docente CKV (Culturele en Kunstzinnige Vorming) met haar creatieve blik en brede ervaring bij aan de Duurzaam Oosterhout Week. Dit jaar kregen haar leerlingen een bijzondere opdracht toegewezen; het maken van een ‘onnatuurlijk groen’ decor voor de lezing van Florian Dirkse in Theater De Bussel.

Voor het eerst dat alle CKV-docenten en de docent filosofie hebben meegedaan. Wat inhoudt dat alle leerlingen uit 4havo en 5vwo op een eigen manier aan de duurzaamheidsweek hebben bijgedrage! Bij filosofie hebben ze serieus ingewikkelde opdrachten moeten maken die de leerlingen (én docenten) aan het denken hebben gezet en hoofdbrekens hebben gekost.

Elke bijdrage is een verbetering

In het kader van duurzaamheid en wat je hierin zelf kan betekenen legde Miranda haar leerlingen uit dat iedereen zijn eigen footprint achterlaat: je maakt een klein onderdeel uit van het grote geheel. Met deze informatie als achtergrond realiseerden de leerlingen samen een ‘plastic phantastic’ onderwaterwereld. Door actief deel te nemen aan dit project en natuurlijk de lezing bij te wonen maken we de leerlingen bewust van de problematiek waarmee we gezamenlijk aan de slag moeten om de wereld beter te maken.

Een week lang bewaarde Miranda haar plastic afval. ‘Ongelofelijk hoeveel je als vijfpersoonshuishouden aan afval verzameld in zo’n korte tijd. Omdat de twee grote zakken afval ook schoongemaakt moest worden om te kunnen gebruiken voor het project en ik het twee keer in mijn handen had werd deze bewustwording alleen maar groter.’

Met deze boodschap gaf zij haar leerlingen de opdracht thuis ook afval te verzamelen. Een leuk en superleerzaam project waarbij het schooljaar niet meteen met regels en theorielessen startte maar waar we wel enorme impact mee maken op de leerlingen. Een project met een strakke deadline, van drie lessen. En er moest ook resultaat komen!


Enthousiasme loont

Leerlingen praatten erover met elkaar terwijl ze bezig waren hoe gaaf en leuk dit project wel niet was om aan te werken, vertelde Miranda: ‘Zonder dat ik ernaar vroeg, terwijl ze niet doorhadden dat ik hun hoorde. Dat is alleen al is een prachtig resultaat! Verdiepen en overdragen zijn termen die beschrijven wat dit project ons nu daadwerkelijk oplevert; enthousiasme!’

Experimenteer en leer!

In groepjes van drie tot vier personen maakten de leerlingen objecten in een ‘natuurlijke vorm’. Dit kon een dier, een plant of een combinatie-vorm zijn. Behalve wat ijzerdraad en restjes kippengaas was het materiaal waarmee ze werkten gerecycled plastic: sparen en verzamelen (niet kopen!)Elke groep zorgde voor een object met ‘onnatuurlijke organische vorm’ van een meter bij minimaal een halve meter. Knopen, lijmen, (ver)vormen, smelten, snijden, knippen. Alles mocht, behalve nieuwe materialen gebruiken.Het resultaat is te zien op de foto’s, een prachtige onderwatertafereel!De kunstwerken zijn overigens in trek! Naast het MEK dat enkele werken wilde hebben, waren er tijdens de duurzaamheidsmarkt ook prachtige exemplaren in Theek5 te zien. 

Bewustwording is de sleutel tot verandering

Waar maak jij je zorgen om? Waar zou jij je voor in willen zetten? Wat zijn jouw dromen om de wereld beter en mooier te maken? Welke (kleine) stappen ga jij nu zetten?’Prachtig om te merken hoe leerlingen in een korte tijd anders gaan nadenken over duurzaamheid en de bijdrage die zij daaraan zelf kunnen leveren’, vertelt Miranda.

- Yasmin, 16 jaar -
See world on land,
plastic wave,
trash on the street,
that's not what we need.

"Dat we van afval nog zo een mooi decor met elkaar hebben kunnen maken was een grote verrassing! En dat we tijdens het werken met elkaar hebben zitten kletsen over een thema waar je  normaal niet zo snel over praat was inspirerend en leerzaam".


Kunstenaars kunnen volgens Miranda met hun frisse blik, verbeeldingskracht, nieuwsgierigheid en vindingrijkheid bijdragen aan complexe vraagstukken als klimaatverandering en duurzaamheid. Met kunst stimuleren ze bewustwording bij volwassenen maar ook kinderen! 

De vervolgopdracht in ditzelfde thema loopt inmiddels al. De leerlingen presenteren binnenkort op een interactieve manier, waarbij ze de klas betrekken, hun werk over twee kunstenaars die volgens hen bijdragen aan de bewustwording van klimaatverandering en een duurzamere toekomst. De boodschap die ze willen overdragen moet uiteraard op een creatieve manier anderen inspireren! Maar...een beter milieu begint natuurlijk bij jezelf!

Kijk voor meer informatie over kunst& cultuur en het Mgr. Frencken College op:
www.frenckencollege.nl